Har du svårt att hitta tid till att vara aktiv på sociala medier?
Här kan du läsa om 4 tips på hur man löser problemet.
Ta fram en sociala medier strategi - Om du skaffar en sociala medier strategi så kommer du att spara tid i längden. Med en strategi får du mer ordning och kan lättare hålla koll på allt gällande ditt konto. Det kan vara content pillars (ett ämne per dag varje vecka, tex måndagar pratar vi bara om mindfullness, tisdagar pratar vi om försäljning, onsdagar - Nyheter osv..), det kan vara personas, KPI:er och mycket mer.
Skapa fler inlägg på samma gång - Lägg ner tid på att skapa fler inlägg på samma gång. När du väl tar dig tiden för att fota, filma eller skapa content i canva så passa på att fotografera fler saker på en gång. Filma innehåll till olika reels på en gång och om du arbetar i canva, skapa flera inlägg på samma gång.
Planera i förväg - Lägg ner lite tid på att bestämma vad du ska posta och var, detta bör ingå i din strategi. Ha för exempel en tag i veckan då du planerar allt innehåll till sociala medier så behöver du inte fundera på det varje dag. Ta hjälp av ett schemaläggningsverktyg för att schemalägga. Facebook har ett superbra schemaläggningsverktyg som är gratis för Facebook och Instagram. Annars rekommenderar vi buffer och hootsuite för de mer avancerade planerarna!
Ta hjälp av en social media manager - Känner du ändå att du inte har tid med detta? Ta då hjälp av en social media manager som hjälper dig att få mer tid. Bara att få en sociala medier strategi släppt framför sig kan ge så mycket kreativa idéer.
Om du eller det företag du arbetar på behöver en sociala medier strategi eller hjälp med era sociala medier, tveka aldrig på att höra av er. Det är därför vi finns!
