7 saker du inte vet om influencer marketing
Godkväll företagare!
Jag tänkte dela med mig av mina 7 bästa tips inom influencer marketing, läs och lär!

Bara för att en profil har mycket följare så betyder inte det att hen har rätt målgrupp eller rätt engagemang.
Titta alltid på följer antalet jämfört med antalet följare. Är ''följer'' mer än ''följer'' eller ungefär samma antal så är det troligtvis så kallat ''follow for follow''. Där profiler följer varandra bara för att det ska se bra ut och att man har mycket följare. Då anser jag inte att det är rätt typ av följare som vi vill åt.
Bra skillnad mellan ''följer'' och ''följare'' men lite likes och kommentarer? Ja.. Då är det troligtvis köpta följare. Många, fler än vad vi tror, köper följare och därför är det så himla viktigt att man kollar igenom en profil innan man kontaktar den i marknadsföringssyfte.
Betala profiler eller enbart använda betalning med produkter för ett inlägg på Instagram? Jag säger så enkelt som följande, för att tjäna pengar behöver man våga spendera pengar. Det är så. Ju fler profiler du betalar en summa för är mer givande än att enbart betala i produkter eller tjänster. De som vill ha betalt arbetar som influencer och har den rätta målgruppen och vet att dennes följare köper produkterna som hen rekommenderar.
Vill man arbeta med enbart små profiler eller enbart stora? Jag tror att en blandning av de båda är ett perfekt sätt att arbeta. Massan av ambassadörer för ett företag ger er så mycket räckvidd så det är otroligt. Jag vet att jag motsäger mig själv lite nu, då små profiler oftast arbetar enbart med produkter, men jag tror att en balans mellan de två är otroligt viktigt. Men om man ska välja det ena eller det andra, välj de stora och betala bra.
Hur ska man tänka när man ska betala då? Jo, du ska aldrig gå på antalet följare. Jag tycker att ni ska kolla på hur många views personen har på stories och räkna ut på det. Även om någon har 10k följare så kanske det endast är 1000 av följarna kollar på storyn, och då är det inte många kronor värt. Be alltid om statistik!
Våga ställa krav! När du ber om statistiken, be även om statistik på vilka dagar och tider influencerns följare är mest aktiva och boka in personen under den dag och tid som dennes följare är mest aktiva.